poniedziałek, 24 lutego 2014
Sprawy gospodarcze budowa kolei – luty 1913
Biurokratyczne młyny administracji Austrii po raz kolejny zajmowały się sprawami lokalnych kolei. Krakowska Izba Handlowa w swym moratorium zażądała rozpoczęcia prac na nowych liniach lokalnych. Między innymi na trasie Łodygowice-Buczkowice.
21 lutego w Wiedniu obradowała komisja parlamentarna Koła polskiego. Na posiedzeniu teym ustalono ostatecznie szereg kolei lokalnych, których przyjęcia do przedłożenia rządowego domaga się Koło polskie. Są to mianowicie koleje: Wieliczka-Mszana Dolna, Łodygowice-Buczkowice, Jasło-Zmigród, Jasło-Dembica, Krosno-Brzozów, Rymanów-Rymanów Zdrój, Przemyśl-Krasiczyn, Stary Sącz-Szczawnnica, Rzeszów-Nisko, Podhajse-Wiśniowczyk, Zloczów-Sassów, Zakopane-Świnica, Kolomyja- Kuty. Udział państwa w kosztach budowy tych kolei preliminowano na 52,537.000 koron.
Po skończeniu obrad komisyi parlamentarnej odbyła się narada prezydyum Koła polskiego z ministrem kolei Forsterem i ministrem skarbu Zaleskim. Konierencya ta trwała dwie godziny i — jak słychać — zakończyła się bez rezultatu. Rząd bowiem obstaje przy swojej propozycyi, sięgającej maksimum 47 milionów koron, podczas gdy prezydyum Kola obstawało przy uchwale, powziętej przez komisyę parlamentarną Kola. Dalsze pertraktacye odbędą się w najbliższych dniach. Na wniosek posła Białego, przyjęła komisya parlamentarna wniosek, aby wpłynąć na rząd, by koleje bośniackie nie wcześniej zaczęto budować, zanim nie będzie rozpoczęta budowa kolei lokalnych w Galicyi.
Przypuszczać należy, że dalsze pertraktacye skończą się na tem, iż Galicyi przyzna rząd 50 milionów koron, tak, że jedna lub dwie linie kolejowe z powyższego planu będą musiały być usunięte aż do drugiego okresu budowy. Pozostając przy inwestycjach kolejowych trzeba przypomnieć, że Minister kolei nadał ponownie pozwolenie na prowadzenie prac technicznych dla inwestorów trasy Żywiec- Oświęcim.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń