wtorek, 20 stycznia 2015

Katyń pamiętamy cz.1 Wojciech Bąk

    75 lat temu w kwietniu i na początku maja w Katyniu, Charkowie i Kijowie dobiegł końca ostatni akt tragedii polskich jeńców wojennych. NKWD strzałem w tył głowy położyło kres ich życiu.  Stowarzyszenie Rodzina Katyńska w Bielsku-Białej przygotowało dla Muzeum Katyńskiego w Warszawie kilkadziesiąt biografii ludzi związanych z naszym regionem.
    Jest duża szansa, że na rocznice tych wydarzeń w Bielsku-Białej pojawi się książeczka prezentująca ich sylwetki.  Właśnie trwają prace pod moją redakcją nad jej powstaniem. W założeniu ma to być publikacja, która nie będzie się zajmowała samym okropnym mordem, gdyż takich publikacji jest dużo lecz chcemy  pokazać zamordowanych takimi jakimi byli i kim byli zanim dostali się w ręce oprawców. Życiorysy przygotowane przez członków Stowarzyszenia Rodzina Katyńska, zostały poddane analizie źródłowej i to co się udało potwierdzić, zostało zamieszczone w ich biogramach. W najbliższym czasie przedstawię Państwu poszczególne  osoby, jak zwykle licząc na Państwa uwagi.


                             Starszy posterunkowy Policji Państwowej Wojciech Bąk

    Syn Piotra i Marianny z Jankowiaków, urodził się 20 kwietnia 1894 w Zielęcinie.
W policji od 1919. Służbę pełnił we Lwowie, w 1936 w VII Komisariacie, we wrześniu 1939 na Posterunku. Kolejowym.
   Odznaczony „Brązowym Krzyżem Zasługi”.
Wojciech Bąk został rozstrzelany w siedzibie NKWD w Kalininie (Twerze) i pochowany w zbiorowej mogile w Miednoje.
   Został pośmiertnie mianowany na stopień aspiranta Policji Państwowej.

4 komentarze:

  1. moj pradziadek. imie mam po nim

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam serdecznie w rodzinie!!!
    Natomiast dla mnie Wojciech to brat mojej babci Marianny,ur.1886 w Zielęcinie,która wyszłą za mojego dziadka Walentego.Od 10lat zajmuje się genealogią Rodu Nadobnik i wciąż szukam i składam.Bąki pochodzą z pod Kościana.Najstarszy Szczepan Bąk 1765 ,Paweł ,Mikołaj ,Piotr *1848,zm.1929 Drożdżyce i Marianna 1849 Jankowiak to rodzice Wojciecha,Marianny,Zofii,Franciszki,Konstancji,Antoniny,Józefy i Wiktorii.Co mam chętnie się tym podzielę,a dla moich szczerych intencji podaję link do naszej strony: http://www.genealogia.sibilski.org/
    Pozdrawiam gorąco :
    Krzysztof Nadobnik
    Buk,Przeźmierowo

    OdpowiedzUsuń
  3. :)
    To godne pochwały i ciekawe ponieważ moja Babcia Marianna,ur.1886 to starsza siostra Wojciecha!!!
    Długo szukałem i poproszę o odpowiedź jeśli można.
    Serdecznie pozdrawiam Cała Rodzinę!!!
    Krzysztof Nadobnik
    Buk ,Przeźmierowo
    cristovoro@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Pozdrawiam! odpowiedź wysyłam na "Emila" Jacek

    OdpowiedzUsuń