Wszystko wskazuje, że widziany w oddali budynek stacji kolejowej w Łodygowicach powstał w 1888. (foto 1) Była ona pierwszą stacją osobową otwartą na linii Bielsko-Żywiec, która to była częścią C.K. Uprzywilejowanej Kolej Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Spółka ta była prywatnym towarzystwem akcyjnym, które powstało z inicjatywy barona Salomona Rothschilda.
Trzy lata po zakończeniu budowy otwarto tutaj stacje towarową, która samoczynnie stała się przystankiem osobowym. Fakt istnienia prowizorycznej stacji pośrednio potwierdza zapis z rozkładu jazdy zamieszczony w „Wiener Zeitung” , który stacje Łodygowice umieszcza w 1880 roku.
Dojazd od strony Bielska prowadził przez mało okazały most
Popularność tej stacji wśród podróżujących turystów jak i robotników oraz przemysłowy charakter wsi, spowodował, że władze kolei szybko postanowiły przystanek rozbudować.
W tym celu Namiestnictwo we Lwowie wydało 7 lipca 1887 decyzje, że od 4 sierpnia 1887 zostaje uruchomiony pełny ruch osobowy na tutejszej stacji. Z tego powodu nastąpiło w gminie wyłożenie gruntów, które mają zostać zabrane pod rozbudowę stacji.
Wszystko wskazuje, że inwestycja ta została przeprowadzona rok później. Wtedy też został wybudowany do dzisiaj istniejący budynek stacji kolejowej w Łodygowicach. Tuż obok znajdowała się restauracja pana Zarazika.
Stare zdjęcia przedstawiają nam jak wyglądały drogi dojazdowe do stacji oraz ukazują jak wyglądał przejazd kolejowy obok restauracji "Twoja Kolejka".
Chcialam bardzo podziekowac panu Jackowi K. za udostepnienie tych zdjec.Bardzo jestem wzruszona ogladajac te zdjecia.Pozwolilo mi to wrocic pamiecia do mojego dziecinstwa.Wyjechalam z Lodygowic ho,ho 43 lat temu ale dalej pamietam skad pochodze i czesto wracam pamiecia do Lodygowic.
OdpowiedzUsuńP.S.Pamietam pana Jacka jako szkolnego mlodego mezczyzne i ciesze sie ,ze narazie jako jedyny kultywuje historie Lodygowic.
Dziekuje raz jeszcze.
Z powazaniem,
Ewa dawniej Kania z Kepy Koscielnej:)
Jeszcze