Sezon 1907/1908
Przed nowym sezonem teatralnym dyrekcja tradycyjnie przypominała na łamach prasy o wykupieniu abonamentu, który będzie można odebrać do 28 września.
W pierwszym tygodniu z mniej znanych sztuk pojawiła się groteska pt. „Chicagoer Landwirt” (Rolnik z Chicago). Tą samą sztukę grali również w Cieszynie.
Kolejna nowość – operetka Oscara Strausa pt. „Ein Walzertraum” (Czar walca), która miała premierę 2 marca 1907 roku w Wiedniu, grana była w Bielsku i Cieszynie. Libretto zostało napisane przez Leopolda Jacobsona i Hansa Feliksa Dörmanna.
15 października zaproszono widzów na patriotyczne przedstawienie pt. „Heimat”.
W listopadzie dużą popularnością cieszył się „Der Hund von Baskerville” (Pies Baskerville’ów) – na podstawie powieści detektywistycznej sir Artura Conan Doyle’a, wydanej w marcu 1902 r. . W 1907 r. sztukę na podstawie tej opowieści o Sherlocku Holmesie napisał Richard Oswald.
Bardzo podobała się też komedia Oscara Wilde’a pt. „Ein idealer Gatte” (Idealny mąż). Spektakl opowiada o politycznych intrygach i miłościach londyńskiej socjety.
Recenzent wychodzącej w Cieszynie „Silesii” w obszernej i ciepłej recenzji ani słowem nie wspomniał, że sztukę przygotował zespół z Bielska.
W listopadzie gazety wspominały o benefisie pani Stern.
Na gościnny występ przyjechał tenor liryczny Georg Maikl.
Końcem miesiąca na bielskiej scenie przez dwa dni królował Aleksander Girardi. 27 listopada w komedii „Er und seine Schester”, a następnego dnia w sztuce pt. „Bruder Straubinger”.
W tym czasie zespół z Bielska bawił widzów w Cieszynie grając operę Pucciniego „Die Boheme”.
5 grudnia benefis w teatrze miał Sterhn.
„Fräulein Fosette – meine Frau” to jedyna nowość grudniowa, jaka pojawiła się zarówno na scenie w Bielsku, jak i w Cieszynie. Napisał ją dramaturg i scenarzysta francuski Paweł Gavault.
Dużą recenzję cieszyńskiego przedstawienia zamieściła „Silesia”. 12 grudnia swój benefis miała pani Fischer.
15 grudnia w sztuce „Drei Paar Schuhe” pojawiła się gościnnie Pepi Glöckner, austriacka aktorka sceny ludowej. Potrafiła zagrać wszystko. 21 i 22 grudnia wystąpiła w Bielsku Alma Saccur z Mertropoltheater w Berlinie, wcześniej związana z teatrami w Rostocku, Kolonii, Magdeburgu i Wiedniu. Podziwiano ją w operetce „Wesoła wdówka”.
Na sylwestra dyrekcja zaproponowała popularną farsę pt. „Die Salonbäuerin” (Salon gospodyni), ludowe niemieckie przedstawienie ze śpiewem i tańcem w czterech aktach. Jego tekst napisał J. Willhardt, a muzykę skomponował Eduard Schossig. Cały wieczór był utrzymany w tyrolskich klimatach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz