Sezon 1896/1897
Na początek nowego sezonu dyr. Arlt zaproponował najnowszą komedię Victora Léona pt. „Gebildete Menschen” (Wykształceni ludzie), premiera odbyła się 30 września 1896 r. 182.
Autor naprawdę nazywał się Victor Hischfeld, był austriackim pisarzem pochodzenia żydowsko-węgierskiego. To on wspólnie z Leo Steinem napisał libretto „Wesołej wdówki".
Sztuka to nie tylko zabawa,
czyli wątpliwości Acosty
Prasa donosiła, że w tym sezonie pojawi się sztuka Karola Millöckera pt. „Der Vice-Admiral” (Wiceadmirał). Jednak społeczną dyskusję wzbudził spektakl pt. „Uriel Acosta”. Warto kilka słów poświęcić tematowi tego przedstawienia. Uriel da Costa był pochodzącym z Portugalii filozofem żydowskim, sceptykiem. Wywodził się z rodziny, która przeszła na katolicyzm.
Równie dużym wydarzeniem, choć innego formatu, były dla tutejszej społeczności występy lokalnej młodzieży, która zaprezentowała się na deskach teatru dwa razy – 15 i 24 listopada. Podczas tego drugiego występu młodzi zaprezentowali sztukę pt. „Im Brunnen” (Przy studni).
Było to przedstawienie oparte na biblijnej opowieści o Józefie, którego bracia z zawiści wrzucili do studni. Jego twórcą był czeski kompozytor Vilém František Blodek. Organizatorem i patronem występu był aptekarz Gutwinski.
Familijny koncert pieśni różnych, który odbył się 1 grudnia 1896 r., był ostatnim z wydarzeń teatralnych roku 1896, które należy odnotować. Na scenie pojawiło się 150 osób, śpiewał chór i soliści. Nad wszystkim czuwał kantor G. Bock. Dzieci i młodzież zaprezentowały pieśni w duchu niemieckiego patriotyzmu, z popularnego wówczas śpiewnika familijnego.
W styczniu 1897 roku zaproponowano widzom sztukę pt. „Francillon” Aleksandra Dumasa i historyczny dramat pt. „Maria Stuart”.
Ta druga opera, skomponowana przez Gaetano Donizettiego, z librettem opartym na dramacie Schillera, znowu poruszała temat wojen religijnych wywołujący żywe dyskusje w mieście wielu wyznań.
Amatorski młodzieżowy teatr dał drugie przedstawienie sztuki „Im Brunnen” Zachęcona powodzeniem młodzież 16 lutego wystawiła kolejną sztukę. Tym razem była komedia pt. „Des Kramers Töchterlein” (Córka sklepikarza), skomponowana przez Augusta Conradiego. Conradi nie odniósł nigdy wielkiego sukcesu jako kompozytor operowy, zapisał się w pamięci głównie jako kompozytor muzyki tanecznej oraz składanek i piosenek dla salonów mieszczańskich Berlina.
Prasa wiedeńska odnotowała śmierć pracującego w Bielsku aktora Roberta Leuthold. Ten utalentowany aktor po ciężkiej chorobie zmarł w 45. roku życia.
5 lutego obchodzono uroczyście 100-lecie urodzin Franciszka Schuberta. Na tę okoliczność kantor Bock przygotował program składający się fragmentów różnych utworów wielkiego kompozytora. Gwiazdami tego wieczoru były Anna Krischke i Olga Hausmann. Schubert, prekursor romantyzmu w muzyce, za życia nie znalazł uznania elit. Do historii przeszły jego słynne wieczorki muzyczne, tak zwane „schubertiady”, które organizowane były w kawiarniach lub domach przyjaciół. Wielki sukces odniósł 40 lat po śmierci, gdy jego Symfonia h-moll wykonana została po raz pierwszy w 1865 pod dyrekcją Johanna Herbecka w Filharmonii Wiedeńskiej.
Sezon zamknęła operetka pt. „Der Schmetterling” (Motyl). Skompono-wał ją Alfred Willner, austriacki kompozytor i muzykolog, a libretto napisał aktor, dziennikarz i pisarz Bernhard Buchbinder.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz