Aby ulżyć najuboższym miasto Biała sprowadziło 500 kg mięsa ryb morskich i sprzedawano je po 50 i 60 h. Dobrze rozwijało się Kółko rolnicze w Międzybrodziu. Kupiło dom od byłego karczmarza, a sklep przynosił coraz większe dochody rywalizuje skutecznie z ostatnim sklepem żydowskim we wsi, który chyli się do upadku.
Zarząd Kółka rolniczego w Białej, którego 455 członków zadeklarowało udział w Składnicy Towarowej informował, że złożono już kwotę 22.400 koron, z czego gotówką wpłynęło 13000 koron. Pomimo wrogich agitacji przygotowanie tej inwestycji postępuję o czym informował Zygmunt Podgórski i apelował: Proszę zatem wszystkich członków Składnicy i przyjaciół o prostowanie kłamliwych pogłosek, a równocześnie o agitowanie byśmy jeszcze w roku 1911 przekroczyli cyfrę 30 tysięcy udziałów, a gotówki zebrali przeszło 20 tysięcy.
Jednak najważniejszą informacją dla regionu i całej Galicji było rozpoczęcie 27 grudnia Brzeźnicy nad Wisłą budowy dróg wodnych. Przypomnijmy, że była to inicjatywa zgłoszona w 1901 roku, która zakładała wybudowanie systemów kanałów, łączących Wisłę nie tylko z Dunajem, ale również z Odrą i Dniestrem. Plany te był wielokrotnie modyfikowane, a w tym konkretnym dniu rozpoczęto pracę nad tzw. Kanałem Galicyjskim. To znaczy podstawową drogą wodną o długości ponad 125 kilometrów, która jest konieczna, aby te drogi wodne mogły funkcjonować. Natomiast konkretne decyzje czy pójdzie trasa, na południe, wschód czy zachód zgodnie z „austriackim porządkiem” pozostawiono na później. W akcie poświęcenia wzięli udział między innymi starości: Biesiadecki z Białej i Kulisz z Bielska.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz