Prace nad powstanie Składnicy towarowej w Białej postępowały powoli. W Kozach odbyło się dnia 12. bm. zgromadzenie robotników katolickich. Przewodniczył obywatel miejscowy pan baron Czecz. Referowali: Poseł Zamorski sprawę stronnictwa chrześciańsko-ludowego, które w imię zgody i pobłażliwości chce przygarnąć do siebie zbłąkane jednostki, przedstawił żywot i prace śp. ks Stojałowskiego. Wzywał do wytrwania przy szczytnych ideałach programu stronnictwa aby przez to, jego twórcy wystawić żywy pomnik we wdzięcznych sercach ludu. Prof. Podgórski referował sprawę składnicy towarowej w Białej — jako podstawy dobrobytu i środka jedynego przeciw lichwie kupców i pośredników, uprawianej na kieszeniach chłopa i robotnika. Zapisano udziałów na kwotę około 700 K. a gotówką wpłacono około 200 K W końcu p. Weyde zachęcał do przystępowania w charakterze członków, do Spółki ochrony i pomocy narodowej w Bielsku. Z mów innych mówców i z ogólnego nastroju można było przekonać się, że cel referatów znalazł tutaj grunt bardzo podatny.
O ważnych sprawach dla rozwoju Białej, rozmawiano podczas posiedzenie Centralnego Związku Fabrycznego sekcji Bialskiej. Stałym przewodniczącym został inżynier Schmeja, a zastępcą został Hess. Podczas obrad zebrani wyrazili zadowolenie z utworzenia przy Izbie Handlowej i Przemysłowej we Lwowie biura eksportowo- informacyjnego. Krytycznie natomiast ocenili dotychczasowe działania rządu i wielką niestabilność traktatów handlowych. Jednak głównym powodem zebrania, była sprawa braku wody dla przemysłu w Białej. Propozycje współpracy w tej sprawie złożyło miasto Bielsko, ale odrzucono ją jako wysoce niekorzystną, która mogłaby całkowicie podporządkować dyktatowi Bielskiego przemysłu. Wysunięto, kilka propozycji. Żadna nie znalazła poklasku, z tego powodu postanowiono do problemu powrócić przy następnym spotkaniu.
Ciekawą informacje odnajdujemy w krakowskim „Czasie” dotyczącą ruchu kolejowego. Oto ze względu na duży przepływ towarów, przewożonych koleją i zapychaniem się magazynów dworcowych postanowiono, zgodnie z rozporządzeniem nr 52.193, że od 14 listopada towar nadchodzący między innymi do stacji w Żywcu będzie wolny od opłaty „składowego” jeżeli zostanie odebrany do 48 godzin po przyjściu. Natomiast jeżeli odbiorca zgłosi się po niego po upływie tego czasu zapłaci o 50 % wyższe opłaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz